Afvallen: hoe jouw omgeving je kan helpen!

Afvallen, het lijkt allemaal zo makkelijk in theorie:

 Je eet minder & je beweegt meer!

Deze theorie is moeilijk te bevestigen in de praktijk, omdat er meer meespeelt. Daar is één onderdeel belangrijk en dat is je sociale omgeving.

In het artikel hieronder leg ik uit welke invloed je omgeving heeft op heet behalen van je doelstelling en geef ik je een tip om je succeskansen te vergroten.

De invloed van je omgeving op het afvallen

Naaste omgeving:            Goede vrienden, familie, partner/echtgenoot

Bekende omgeving:       Alle kennissen en eventueel kleine ondernemers

Onbekende omgeving: Alle bedrijven, overheidsinstanties en onbekende mensen voor jou

Omgeving afvallenDe onbekende en bekende omgeving moet je zo snel mogelijk vergeten, want daar heb je niet tot nauwelijks invloed op. Let op: zij hebben wel invloed op jou met marketing en reclames. Je vermijdt ze door zo min mogelijk verschillende (informatie)bronnen te volgen. Vooral niet vier verschillende partijen volgen en vervolgens afvragen welke juist is. Daar zijn namelijk professionals voor.
Het nadeel van deze twee omgevingsvormen is, dat je via social media snel geneigd bent om zoveel mogelijk informatiebronnen te volgen. Je bent heer en meester van je eigen social media, dus waarom niet een paar bedrijfspagina’s verwijderen? Wie geeft jou een persoonlijke aanpak speciaal voor jou?

Het aanpakken van je naaste omgeving

Je naaste omgeving zijn alle mensen die jou ook deels in de gaten houden en daar heb jij WEL invloed op. Bij deze omgevingsvorm kun je de mensen benaderen en vertellen wat je van plan bent. Het ligt er wel aan op welke manier je dat doet.

A.     Ik ga weer lijnen om wat gewicht kwijt te raken via (vul in hypedieet), want het werkt zo goed voor iedereen.

B.     Ik ga met mijzelf aan de slag via een doelgericht programma. Hierin let ik niet alleen op mijn eten, maar ook op andere leefstijl onderdelen. Wil jij mij helpen door mij te stimuleren waar nodig?

In deze situaties hoeven wij niet uit te leggen dat situatie B veel meer impact maakt op de naaste omgeving. Je geeft namelijk een concreet plan aan wat je gaat doen en het klinkt ook alsof je doelgericht aan de slag gaat. Een keer wat anders dan alle diëten die je al hebt geprobeerd. De naaste omgeving ziet ook al je afslank pogingen en hoe vaker je het probeert, hoe lastiger de naaste omgeving je serieus neemt. Dat maakt het lastig, maar probeer ze alsnog als ondersteuning te krijgen!

Advies: Maak een persoonlijke brief voor één of twee mensen die goed naar je luisteren. Vraag hen om hulp om je te ondersteunen door naar je te luisteren, minder vaak uit te nodigen voor eet-uitjes en om je positief te stimuleren bij moeilijke momenten.

Gevolg van de brief: Je kunt op iets terugvallen bij de naaste omgeving. Ze voelen zich erbij betrokken en zijn minder snel geneigd om je te overtuigen met snacks.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.