Wanneer het over vetrijke voedingsmiddelen gaat, haken mensen vaak af. ‘Vet is slecht’. Niets is minder waar! Vetrijke voedingsmiddelen bestaan vaak uit een combinatie van verzadigde vetten en onverzadigde vetten. De verhouding tussen deze twee vormen van vetzuren bepaalt of een vet verzadigd of onverzadigd wordt genoemd. Indien de verzadigde vetzuren overheersen spreken we van verzadigd vet en als onverzadigde vetzuren overheersen, gaat het vanzelfsprekend om onverzadigd vet.

Producten met verzadigde vetten

Per product verschilt de hoeveelheid verzadigd vet sterk. Verzadigd vet komt vooral veel voor in dierlijke producten, zoals vet vlees, roomboter, volle melkproducten en volvette kaas (48+). Daarnaast vind je ook in sommige plantaardige producten zoals kokosvet en palmolie veel verzadigde vetten. Deze vetten worden ook weer veel gebruikt in producten als koek, gebak en snacks.

Adviezen rondom vetten

Vaak adviseren specialisten om verzadigde vetten te vervangen door enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. Volgens hen kan een te grote hoeveelheid onverzadigde vetzuren zorgen voor een stijging van het cholesterol, wat de kans op hart- en vaatziekten kan vergroten. Andere onderzoeken wijzen echter uit dat verzadigde vetten juist zorgen voor een neutraal of zelfs positief effect op de verhouding van de cholesterol en daarmee op hart- en vaatziekten.

Het effect van verzadigd vet is minder duidelijk dan werd gedacht. De invloed van verzadigde vetten op de gezondheid blijkt wel minder slecht dan verwacht. Dierlijke voedingsmiddelen waar verzadigd vet in zit, bevatten vaak in het vet ook oplosbare vitaminen A, D, E en K. Deze vitamines heb je juist nodig. Het is haast onmogelijk om geen verzadigd vet binnen te krijgen via je eten. Er zit namelijk altijd wel wat verzadigd vet in eten met vet.

In Nederland wordt aangeraden om te zorgen dat niet meer dan 10% van de calorieën die je op een dag nodig hebt van verzadigd vet komt. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën per dag binnenkrijgt, komt dit neer op maximaal 22 gram verzadigd vet per dag. Voor een man die gemiddeld 2.500 kilocalorieën per dag eet, komt dit neer op maximaal 28 gram. In het voedingsadvies wordt geen onderscheid gemaakt in verschillende soorten verzadigd vet.

Vervangbaar

Ondanks de verschillende opinies, raden wij alsnog aan om zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen voor onverzadigde vetten. Vervang je roomboter en harde margarines bijvoorbeeld door halvarine, zachte en vloeibare margarine of zelfs oliën. Tussendoortjes zoals een koekje, gebak of andere snacks kun je vervangen door bijvoorbeeld noten.