Compound oefeningen VS Isolatie oefeningen (2020)

Compound oefeningen, een term die in de fitness erg bekend is, maar wat is een compound oefening nou eigenlijk? En wat is dan een isolatie oefening? 

De volgende vraag, waarom zou je meer verbranden door compound oefeningen te doen?

Wat zijn compound oefeningen?

compound oefeningen vetverbrandingOm je dit heel simpel uit te leggen, gaan we eerst even in op een andere term, namelijk, de isolatie oefening. Als dit helemaal helder is gaan we door met de welbekende compound oefening. Als laatste leg ik je uit hoe je compound oefeningen in kan zetten om je vetverbranding te verhogen.

Dat zie er als volgt uit:

  • Isolatie oefeningen
  • Compound oefeningen
  • Compound oefeningen vetverbranding

Isolatie oefeningen

Het woord zegt het eigenlijk al, bij een isolatie oefening probeer je één spier te isoleren om het zo veel mogelijk uit te kunnen putten.

En hoe doe je dit?

Door een beweging te maken waarbij maar één gewricht actief is. Bijvoorbeeld een biceps curl, bij een biceps curl wordt alleen het ellebooggewricht gebruikt en hierdoor is het mogelijk om de biceps te isoleren.

Een isolatie oefening heeft dus niks te maken met het gewicht waar je mee traint en ook niet met het aantal herhalingen waar je mee traint. 

De belangrijkste factor is de mate waarin je één spier in het bijzonder kan isoleren. Een spier volledig isoleren is vrijwel onmogelijk. 

Daarom nemen we als graadmeter vaak hoeveel gewrichten er actief zijn gedurende een bepaalde oefeningen. 

Tijdens de bicep curl, in het voorbeeld wat ik eerder al noemde. Is maar één gewricht actief aan het buigen en strekken, de elleboog! 

Dat je schouder daarnaast actief is als stabilisator, net als je core die hoogstwaarschijnlijk aangespannen is, maakt geen verschil. Het blijft in dit geval een geïsoleerde oefening. 

Compound oefeningen

compound oefeningen vs isolatie oefeningenHet grote verschil tussen een isolatie en een compound oefening is het aantal gewrichten en spieren dat meewerkt aan een beweging.

Bij een compound oefening zijn er altijd meerdere gewrichten en spieren actief bij een beweging. Neem bijvoorbeeld de squat, een oefening die in de basis is bedoeld voor de voorkant van de bovenbenen, ook wel de quadriceps.

Naast de bovenbenen gebruik je de kuitspieren, bilspieren en de rug/core spieren om je lichaam te stabiliseren en kracht te leveren. 

Al deze spieren werken mee aan de uitvoering van je compound oefening. Het isoleren van één spier is hier dus ver te zoeken.

Hoe komt het nou dat de squat dan zoveel spieren gebruikt? Dat komt doordat er meerdere gewrichten in actie moeten komen om de beweging uit te voeren.

Waar de biceps curls alleen het ellebooggewricht buigt, gebruikt de squat het enkelgewricht, het kniegewricht en het heupgewricht. Daarnaast speelt de core een nog grotere rol als stabilisator.

Compound oefeningen worden dus gekenmerkt door een beweging waarbij meerdere gewrichten actief zijn. Hierdoor werken er ook meerdere spieren en spiergroepen mee aan één en dezelfde oefening. 

Inspiratie nodig voor je schema, zorgt dat de big 5 binnen de kracht training er op zijn minst in zitten. 

Compound oefeningen vetverbranding

Ons lichaam zit niet zo moeilijk in elkaar. Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen bewegen.

Je lichaam kent verschillende bronnen waar het energie vandaan kan halen afhankelijk van het type belasting. Hier gaan we in dit artikel verder niet op in.

In de basis haalt je lichaam zijn energie uit je voeding of uit je opgeslagen vetcellen. Je spieren en organen gebruiken deze energie om hun functie uit te kunnen voeren.

De twee grote voordelen van compound oefeningen op een rijtje!

#1 Meer verbranding

Door gebruik te maken van compound oefeningen in je training, gebruik je niet alleen meer spieren maar vaak ook nog eens de grotere spiergroepen. 

Al deze spieren hebben energie nodig om te hun functie uit te kunnen voeren. Per oefening zal je dus meer verbranden dan wanneer je isolatie oefeningen gebruikt.

#2 Efficiënter trainen

Door compound oefeningen te gebruiken ga je stukken efficiënter om met je tijd. Met een compound oefening train je misschien wel vijf spieren tijdens één oefening. 

Als je al deze spieren met een isolatie oefening wilt trainen, zal je vijf verschillende oefeningen moeten doen. Oftewel, compound oefeningen kunnen je een berg tijd opleveren aan het eind van je training.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.