Strakke buik krijgen in 2020? | Ontdek nu hoe

Een strakke buik krijgen, wie wil het niet? Elk jaar wanneer de zomer weer dichterbij komt willen we wat buikvet verliezen maar dit blijkt toch nog altijd wel een lastige opgave. Je vetpercentage verlagen is cruciaal maar een platte buik krijgen gebeurt helaas niet in 1 dag.

Platte buik krijgen

In dit artikel bespreken we de volgende zaken:

  • De invloed van je vetpercentage op een strakke buik
  • De invloed van voeding op een strakke buik
  • De invloed van training op een strakke buik
  • De invloed van tijd op een strakke buik

Laag vetpercentage voor een strakke buik

De belangrijkste factor voor een mooie, strakke buik is je vetpercentage. Wanneer je vetpercentage te hoog is zal je buik niet zichtbaar zijn en zal je dus nooit een platte of strakke ‘look’ behalen.

Vetpercentage vrouw

Het vetpercentage van een vrouw is van nature hoger dan die van een man en een vrouw zal dus ook met een hoger vetpercentage een strakke buik behalen. Dit wil helaas niet zeggen dat het voor een vrouw makkelijker is om dit niveau te behalen.

Ook is de verdeling van vetweefsel verschillend tussen mannen en vrouwen en zelfs van persoon tot persoon verschilt de lichaamssamenstelling.

Een vrouw zou met een vetpercentage tussen de 18% en de 22% over het algemeen goed moeten zitten voor het behalen van een strakke buik.

Kijk niet te streng naar bovenstaande getallen. De bovenstaande nummers zijn een algemene inschatting en kunnen van persoon tot persoon verschillen. Hou vooral de spiegel in de gaten om je resultaten te meten!

Vetpercentage mannen

Een man heeft van nature een lager vetpercentage en over het algemeen een hoger percentage aan spiermassa dan een vrouw. Toch blijft het behalen van een strakke buik net zo moeilijk!

Voor een man zou een vetpercentage tussen de 10% en de 15% genoeg zijn voor strakke buik. Ook hier is dit weer sterk afhankelijk van de lichaamssamenstelling van de persoon.

Wil je als man daadwerkelijk een indrukwekkende sixpack? Dan zal je je vetpercentage nog wat lager moeten krijgen.  Tussen de 8% en de 12% komen de contouren er redelijk door en onder de 8% wordt de definitie van je spieren uiteraard steeds duidelijker.

Meer weten over het verlagen van je vetpercentage? Lees ons artikel:

DE BESTE TIPS OVER AFVALLEN, VETVERBRANDING STIMULEREN EN JE METABOLISME VERSNELLEN IN 2019!

De juiste voeding voor een strakke buik

Strakke buik man of vrouwVoeding is ongelooflijk belangrijk bij het verlagen van je vetpercentage en het uiteindelijke doel van een strakke buik behalen.

Gezond en gevarieerd eten

Om een gezonde look met een strakke buik te bereiken is je voeding ongelooflijk belangrijk. Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon die je algehele gezondheid verbetert. Onthoud goed dat er geen specifieke drankjes of voedingsstoffen bestaan die er voor zorgen dat je alleen buikvet verliest.  

Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon met voldoende vitaminen en mineralen. Probeer daarnaast voldoende eiwitten binnen te krijgen om spierafbraak te voorkomen en spierherstel/opbouw te bevorderen.

Het behalen van een laag vetpercentage en een strakke buik is voor 90% afhankelijk van je voeding! Eet je teveel waardoor je in een calorieoverschot zit, dan zal je niet afvallen. Eet je voor je gevoel heel weinig maar eet je wel de verkeerde voedingstoffen? Ook dan wordt het erg lastig.

De juiste training voor een platte buik

platte buik krijgen trainingZoals ik al aangaf is je vetpercentage de belangrijkste factor voor een strakke buik. Om dit te bereiken zal je gezond en gevarieerd moeten eten. Maar als voeding voor 90% verantwoordelijk is, wat kan training hier dan nog aan toevoegen?

Het trainen van je buikspieren heeft maar weinig effect op het verlagen van je vetpercentage. Je kan nog zo veel buikspieroefeningen doen, je totale verbranding zal weinig toenemen.

Om je totale verbranding echt te boosten kan je het beste gebruik maken van oefeningen waarbij je grote en het liefst meerdere grote spieren in je lichaam aanspreekt. Deze oefeningen worden compound oefeningen genoemd en kunnen je helpen je totale verbranding een boost te geven.

Omdat je grote spiergroepen gebruikt heeft je lichaam meer energie nodig. Niet alleen voor de activiteit zelf maar ook voor het herstel na je training.

Uiteraard is er verder niks mis met het trainen van je buikspieren. Zorg er wel voor dat je je spieren traint voor de functies waar je ze in het dagelijks leven voor wil gebruiken. Denk bijvoorbeeld eens over leuke stabilteitsoefeningen!

Meer weten over het effect van compoundoefeningen? Lees dan meer in ons artikel

DIRECT MEER VERBRANDEN DOOR COMPOUND OEFENINGEN

Neem de tijd, niet alles kan snel

tijd voor een trakke buik manAls laatst bespreken we het effect van tijd op het behalen van je doel. Een veelgemaakte fout is dat men vaak denk dat een strakke buik zo gepiept is.

We zijn van nature erg ongeduldig en we willen het liefst zo snel mogelijk resultaat zien. We zijn immers al een weekje bezig met gezond eten en flink sporten!

Verwacht geen strakke buik in 1 dag. En verwacht ook geen strakke buik in 1 week.

Het resultaat wat je wilt behalen kost tijd!  En dit klinkt misschien wat cliché, maar; geniet net zo veel van de weg er naar toe als van het resultaat zelf. Dit is de enige manier waarop je een gezonde leefstijl voor jezelf kunt creëren.

Wanneer je een verandering maakt in je voeding of in je training, geef het dan eens een maand in plaats van een dag of een week. Zorg dat je beginpunt duidelijk is en kijk wat je progressie is na 1 maand. Merk je na een maand nog geen verschil? Pas dan nog eens iets aan en test het weer een maandje. Zoek naar een weg die voor jou werkt!

Wil jij een verandering maken in je leefstijl, wil je die strakke buik uiteindelijk behalen?

Begin dan met kleine veranderingen in je leefstijl. Begin niet met 7 keer per week sporten, je bent geen topsporter en dat hoef je ook niet te worden.

Begin ook niet met een onhaalbaar dieet wat je misschien een paar weken vol kunt houden. Begin klein, pas je ontbijt aan en zorg dat je dit een maand volhoudt! Pak daarna het volgende punt aan.

Alle kleine veranderingen samen zullen op den duur grote resultaten opleveren!

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.