Wat is het verschil tussen quinoa, bulgur en couscous?

Tegenwoordig is het populair: recepten met couscous, quinoa of bulgur. Qua uiterlijk en structuur lijken deze graansoorten erg op elkaar, maar er zit wel degelijk verschil tussen de drie. Weet jij het verschil? Welke is bijvoorbeeld beter, quinoa of couscous? Tijd om deze graansoorten eens onder de loep te nemen.

Wat is Couscous?

verschil bulgur en couscousCouscous komt oorspronkelijk uit Marokko en wordt gemaakt van het griesmeel van harde tarwe of gierst. Het bevat, ijzer, kalium, fosfor, calcium, magnesium en zink en je zou kan het zien als kleine bolletjes pasta. Het is redelijk neutraal van smaak en kan zowel in warme als koude gerechten gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere couscous salade. Goed om te weten is dat couscous niet glutenvrij is.

Couscous heeft veel goede eigenschappen, een daarvan is dat het aardig wat eiwit bevat, maar liefst 12,5 gram eiwit per 100 gram ongekookte couscous. Dit heeft verschillende voordelen, bijvoorbeeld dat het je hongergevoel tegen gaat. Daarnaast is eiwit belangrijk voor je herstel.

Couscous koken

Het fijne van couscous maken is dat het zo lekker snel klaar is. Je giet er kokend water overheen en laat het even wellen. Is het water opgenomen, dan doe je er wat olie en eventueel wat kruiden bij en roer je het door elkaar. Couscous koken is dus niet nodig omdat het in de meeste gevallen al is voorgekookt.

Wil jij meer weten over eiwitten, lees dan onze blog. Eiwitten – Alles wat je MOET weten.

Wat is Quinoa?

Het grappige van quinoa is dat het eigenlijk helemaal geen graansoort is. Maar wat is Quinoa dan wel? Het zijn zaadjes van een plant die erg op graankorrels lijken. Quinoa bevat koper, magnesium, vitamine E en ijzer. Het bevat geen gluten en is dus perfect voor mensen met een glutenvrij dieet. Quinoa heeft een nootachtige smaak en wordt zowel voor warme als koude gerechten gebruikt.

Net als couscous bevat ook Quinoa een gezonde dosis eiwit. Per portie van 100 gram ongekookte Quinoa krijg je al snel 15,2 gram eiwitten binnen.

Quinoa koken

Quinoa bereiden lijkt erg op het bereiden van rijst. Kook de korrels met dubbel zoveel water. Na 12 à 15 minuten hebben de korrels het vocht geabsorbeerd en is het gaar. Net als couscous kan je quinoa gebruiken voor een heerlijke quinoa salade.

Nieuwsgierig naar een lekker quinoa recept? Lees deze blog van Crumbs of Harmony!

Wat is Bulgur?

Het verschil tussen couscous en bulgur is dat bij bulgur de tarwekorrels eerst worden gestoomd, daarna gedroogd en vervolgens worden ze grof gemalen. Bulgur korrels zijn daardoor wat groter dan couscouskorrels. Bulgur heeft een licht nootachtige smaak en kan wederom zowel in warme als koude gerechten lekker zijn. Bulgur is een bron van vitamine B1, B5, fosfor en magnesium. Net als couscous bevat bulgur wel gluten.

Ook bulgur bevat eiwit, per 100 gram ongekookte bulgur krijg je 9,5 gram eiwit binnen.

Bulgur koken

Bulgur bereiden kan iedereen. Omdat de bulgur uit de supermarkt al is gestoomd is het binnen no-time klaar, bijvoorbeeld voor een lekkere koude bulgur salade. Gooi de dubbele hoeveelheid kokend water in je kom bulgur, dek de bovenkant goed af, en na 10 minuten is je bulgur klaar om gegeten te worden.

Verschil Bulgur, Quinoa, Couscous

Zoals je hebt kunnen lezen zitten er kleine verschillen tussen de drie besproken producten. Alle drie zijn relatief makkelijk en snel te bereiden.

De vitamine en mineralen op een rijtje.

Bulgur is een bron van vitamine B1, B5, fosfor en magnesium.

Quinoa bevat koper, magnesium, vitamine E en ijzer.

Couscous bevat, ijzer, kalium, fosfor, calcium, magnesium en zink

Gluten.

Is couscous glutenvrij, het antwoord daarop is, Nee.

Is Quinoa glutenvrij, het antwoord daarop is, Ja.

Is Bulgur glutenvrij, het antwoord daarop is, Nee

Heb jij een gluten intolerantie, dan is Quinoa een goeie optie voor jou. Heb je geen gluten intolerantie, probeer ze dan allemaal eens uit. Experimenteer en kijk vooral wat je lekker vind.

Eiwitten per 100 gram ongekookt.

Couscous – 12,5

Quinoa – 15,2

Bulgur – 9,5

Heb jij toch nog hulp nodig met het maken van de juiste keuze. Bekijk dan eens onze trainers die gespecialiseerd zijn in het geven van voedingsadvies. Of zoek direct naar een personal trainer bij jou in de buurt.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.