Wat mag je wel en niet eten tijdens je zwangerschap?

Een zwangerschap is natuurlijk fantastisch maar er komt ook veel op je af. Eten voor twee, zoals vaak wordt gezegd, is niet nodig. Bewust en gevarieerd eten is wél heel belangrijk voor je eigen gezondheid en die van de groeiende baby in je lichaam. Maar wat wel en niet eten tijdens zwangerschap. En hoe moeilijk het de komende tijd ook kan zijn om die wijntjes en lekkere hapjes te laten staan, je wilt natuurlijk het beste voor je ongeboren kind en zal daarom je voedingspatroon op je zwangerschap moeten aanpassen. Wat zijn nu producten die je beter kan laten staan en welke producten zijn juist goed voor de ontwikkeling van je zwangerschap?

Wat wel en niet eten tijdens zwangerschap

Eet voldoende tijdens je zwangerschap

Voor een optimale gezondheid voor jou en je baby is het belangrijk om voldoende energie en voedingsstoffen binnen te krijgen. In de eerste weken van de zwangerschap ontwikkelt de placenta. Deze placenta is via een navelstreng verbonden met de baby waarbij de bloedvaten van moeder en baby zij aan zij liggen. Het bloed van de moeder brengt zuurstof en voedingsstoffen naar het bloed van de baby.

Bereiding van je eten

Niet alleen wat je eet, maar ook hoe je het eten bereid is erg belangrijk. Zo is het van groot belang dat je vlees en vis door en door gaar bakt. Daarbij moet je uiteraard extra uitkijken voor kruisbesmetting. Zorg ervoor dat je het keukengerei waarmee je rauw vlees hebt aangeraakt niet in aanraking komt met gaar vlees of andere voedingsmiddelen.

Heb jij zin in rauwe groente? Was deze altijd zorgvuldig, ook hierop kunnen zich schadelijke bacteriën bevinden. Wees daarbij extra voorzichtig met verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades en bewaar ze zeker niet te lang.

Wat mag je niet eten tijdens zwangerschap

Wat nu precies niet mag is natuurlijk lastig te zeggen. Het is belangrijk dat je zelf je grenzen kent. De volgende producten kan je in ieder geval beter niet eten tijdens je zwangerschap.

Het eten van kaas

eten tijdens zwangerschapKaas is goed voor je en het eten van enkele plakken kaas per dag wordt zelfs aangeraden. Bij sommige buitenlandse kazen bestaat er echter het gevaar dat je de Listeria bacterie op kan lopen. Je kunt in Nederland alle kaassoorten eten zolang er geen ‘au lait cru’ op de verpakking staat. Deze kazen zijn met rauwe melk bereid en vormen een risico. Denk dan vooral aan schimmelkazen, maar kijk ook even op de verpakking bij brie en mozzarella.

Het eten van vlees

wat wel en niet eten tijdens zwangerschapRauw vlees zoals tartaar of carpaccio kunnen schadelijk zijn en kan je beter vermijden. Ze kunnen ziekteverwekkers zoals de Toxoplasma gondii bevatten. Vleeswaren als chorizo, filet americain, rauwe ham, ossenworst, rosbief, salami en theeworst kunnen schadelijke producten bevatten. In lever zit veel vitamine A, en een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor je kindje. Eet daarom maximaal 1 boterham per dag met smeerworst of paté.

Rauwe vis zwangerschap 

Het is erg aan te raden om regelmatig vis te eten tijdens je zwangerschap, maar je moet oppassen met bepaalde soorten vis. Rauwe vis en rauwe schaal- en schelpdieren, zoals veel in sushi voorkomt, en gerookte vis kunnen ook de schadelijke listeriabacterie bevatten. Let dus ook op met een lekker gerookte zalm.

Vacuüm verpakte vis vormt een extra risico, omdat deze vis vaak lang bewaard wordt. Om die reden kun je ook beter geen oesters en andere rauwe schaal- of schelpdieren eten tijdens de zwangerschap. Mosselen of garnalen die gekookt zijn kun je wel zonder risico eten. Er zijn vissoorten die dioxines en zware metalen kunnen bevatten. Daarom is het beter om niet te veel van onderstaande vissoorten te eten:

– Zwaardvis
– Haai
– Paling uit Nederlandse rivieren
– Snoekbaars
– Tonijn
– Koningsmakreel

Waarom is de listeriabacterie gevaarlijk?

Listeriose is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Listeria Monocytogenes. Raak je tijdens je zwangerschap besmet met deze bacterie, dan kun je een miskraam krijgen. Ook kan listeriose een vroegtijdige geboorte of zelfs het overlijden van je ongeboren baby veroorzaken.

Conclusie wat wel en niet eten tijdens zwangerschap

We hebben alles wat je beter wel en niet kan eten tijdens je zwangerschap voor je op een rij gezet.

Vis

Laten staan: Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, bokking, haring, sprot, forel), zowel vacuüm verpakt als andere soort verpakking, sushi met rauwe vis en rauwe haring, rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels), roofvissen (zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, makreel, paling, tonijn). Eet deze ook niet uit blik of gerookt.
Let op: De zee is vervuild door dioxines. Speel daarom op safe en eet maximaal één keer per week vette vis.
Wel doen: Vette vis eten (zalm, bokking, sardines). Verhit de vis door en door, dat doodt bacteriën.

Vlees

Laten staan: Rauw vlees (tartaar, carpaccio, filet americain) en lever.
Let op: Eet maximaal één boterham met leverworst of paté per dag om een overdosis aan vitamine A te voorkomen.
Wel doen: Vlees is gezond! Het is dé leverancier van B-vitamines en ijzer.

Boter, kaas & eieren

Laten staan: Vanwege de kans op listeria- of salmonella-besmetting: rauwmelkse kaas (zachte en harde kaas) en rauwe eieren (in mousse, tiramisu of Italiaans roomijs).
Let op: Eieren mag je eten, mits ze gebakken of hardgekookt zijn.
Wel doen: Halvarine of margarine op brood en in de pan (vitamine D).

Groente & fruit

Laten staan: Helemaal niets!
Let op: Vruchtensappen zijn dikmakers. Drink ze daarom met mate.
Wel doen: Neem bij elke maaltijd groente of fruit. IJzer wordt dan makkelijker opgenomen en dat verkleint de kans op bloedarmoede.

Koek, snoep & snacks

Laten staan: Drop. Meer dan 100 gram kan je bloeddruk verhogen, een paar dropjes per dag kunnen geen kwaad.
Let op: In chips, ontbijtkoek en patat zit acrylamide, een stofje dat voor iedereen ongezond is als je er veel van binnen krijgt.
Wel doen: Geniet ervan!
Tip: Neem rustig een koekje of wat snoep, maar eet niet voor twee.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.